Fietsroute gepland met Basecamp in Garmin GPS; triomf!

Omdat Garmin software toch echt gebruiksONvriendelijk is, kost het wat moeite (eufemisme!) om zelf een route te plannen, deze route naar je GPS apparaat te exporteren en deze route vervolgens te rijden. Ja, dat klinkt simpel. Maar dat is het met Garmin hard- en software waarachtig niet! Ik heb dan ook het gevoel alsof ik trots ben op iets wat eigenlijk zo eenvoudig zou moeten zijn, dat een klein kind het had kunnen doen.

Kritiek wordt niet gewaardeerd
Je zou denken dat ontwikkelaars tegemoet willen komen aan de wensen van hun klanten, geïnteresseerd zouden zijn in de reacties van hun klanten. Maar nee, hoor…. niet bij Garmin.

En als je het gps forum van Waypoint erop nakijkt, zijn het vaak juist de IT-ers die mopperen over de gebruiksonvriendelijkheid van Garmin software. En daar hoort ondergetekende ook bij. Niet tot blijdschap van enkele (vooral Garmin verkopende, dus belanghebbende) forumleden, overigens. Zij lijken een soort van religieuze verering te koesteren voor alles wat van Garmin is, compleet met de bijpassende overgevoeligheid voor kritiek.

Garmin navigatie is een leuk concept, maar in het gebruik super omslachtig, en – on top of it all – ook nog eens peperduur. Er gaat veel, heel veel (ja, echt veel té veel) tijd en studie mee heen voordat je pas dát kunt doen, waarvoor je je peperdure Garmin GPS eigenlijk had gekocht: navigeren. En dan met name in de meer touristische toepassingen: motorkaarten, fietskaarten. Hier is allesbehalve sprake van ‘plug and play’…

Voorbeeld: wat zijn waypoints?
In Basecamp (de routeplanningsapplicatie, die vroeger Mapsource was, daar gaan we al: lekker verwarrend voor beginnende Garminners….) kennen we waypoints. Dit zijn een soort van oriëntatiepunten waarlangs je je route plant. Een route heeft minimaal 2 waypoints: vertrekplaats en bestemming.

Om dit te leren gebruiken, moet je je door een veelheid van instructiefilmpjes van verschillende ‘kenners’ worstelen. Deze filmpjes moet je allemaal zelf zien te vinden op Youtube. Nu hoor ik u denken: “…Lekker dan…! Ik koop dus een duur apparaat en kan er niet mee werken, vóór ik al die filmpjes heb uitgezeten?! ” Correct. En dan hebben we het nog niet over het systeembeheer van je GPS apparaat, dat voor velen onmogelijk is zonder hulp van de winkel met in vier hoeken van het land een vestiging, Waypoint BV. Want de handleiding die je bij je kostbare GPS krijgt…. nou, vergeet het maar.

Maar even terug naar de waypoints. Deze worden met maar liefst 3 benamingen aangeduid. In de applicaties Basecamp en Mapsource (oud) noemt men ze zowel waypoints als routepunten en in je GPS apparaat (in mijn geval: de Zumo 220) noemt men ze favorieten…. Voelt u al nattigheid?

Dus als je in je GPS apparaat de waypoints wilt verwijderen, zoek je je wezenloos, want achter (de meer dan ongelukkige vertaling) Favorieten zoek je immers iets heel anders, als je dit niet weet? En om het de arme, zoekende gebruiker nóg moeilijker te maken, heeft de grootste leverancier van Garmin in Nederland ook nog eens als bedrijfsnaam gekozen, ja, u raadt het al: Waypoint!

Toen ik dan ook de eerste keer mijn motorvrienden over ‘waypoints’ hoorde praten, was het alsof ik ze ineens niet meer kon verstaan, terwijl ze ogenblikken geleden nog mijn taal spraken..

Mijn eerste route…in Basecamp!
Basecamp is de jongste softwarespruit van Garmin, een routemaker op je computer. Hoe lang nog, voor de volgende poging door Garmin in de markt gezet gaat worden waarin alles weer geheel anders werkt, maar toch hetzelfde doet? Maar dit terzijde.

Basecamp is ontegenzeggelijk beter aangepast aan Windows omgevingen dan Mapsource. Vooral op het gebied van communicatie tussen Pc en GPS apparaat. Minpuntje: het zoekmenu voor adressen is afhankelijk van de geselecteerde kaart. Kan voor vervelende (zoek)verwikkelingen zorgen.

Maar goed, ik heb het dan eindelijk voor elkaar gekregen om in Basecamp een route te plannen en te rijden. Maar in mijn Youtube zoektocht ben ik wel voor een bestemming dichtbij via Duitsland gereden.

Eindelijk gelukt, ik ben zo trots als een kind….

:dp

Kosten GPS navigatie Garmin Zumo 220

Aanschaf Zumo 220 € 395,00
Aanschaf OnRoute Motorkaart Benelux
(ook te gebruiken door racefietsers..)
€ 99,00
Update OnRoute Motorkaart Benelux
(per keer…;)
€ 39,00
Aanschaf OnRoute Fietskaart Nederland
(ontwikkelaar OnRoute kaarten: Waypoint)
€ 119,00
Aanschaf Garmin Fietskaart Benelux
(ontwikkelaar: Garmin, Onroute kaart wordt niet meer ondersteund; nieuwe kopen…;)
€ 99,00
Aanschaf Lifetime Update City Navigator
(de ‘Tomtomkaart’, voor navigatie van A naar B – minder goed als Tomtom)
€ 89,00
Aantal studie-uren gebruik Basecamp
(v/h Mapsource)
10
Aantal studie-uren systeembeheer GPS apparaat + schrijven handleiding
(Garmin kaarten, Garmin mappen, Garmin bestanden)
30

 

Kaartlicenties
Enne….. o ja…. zou ik bijna vergeten…..
Garmin GPS apparaten koop je zonder kaarten.
Je krijgt er weliswaar een City Navigator kaart bij met voor de eerste 3 maanden updates bij, maar dat probleem lost zich vanzelf op…. (in de portemonee van Garmin, wel te verstaan). Je moet dus ook een lifetime update gaan kopen voor een extraatje van € 89,00.
Kortom: kaarten heb je nodig.
Bij Garmin betekent dat: nieuwe kaarten.
Want kaartlicenties worden bij Garmin nl. niet verstrekt aan de betalerd, maar aan het apparaat. Dus: apparaat verkocht, al verkocht. Begint u te begrijpen wat ik bedoel met klantonvriendelijk?

Mocht je dus ooit besluiten een nieuw GPS apparaat aan te schaffen, begint het hele kostenplaatje weer opnieuw.

Met de vriendelijke groeten van Garmin.

:recsel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[+] kaskus emoticons nartzco

[+] Zaazu Emoticons Zaazu.com