Garmin navigatie: 3 apparaten verder..

Kort geleden de Edge 704 ingeruild voor de Zumo 220 bij Waypoint Notter.
De Edge is mooi voor sportgegevensfanaten, maar ongeschikt voor navigatie voor  tourritfietsers. Het is mogelijk een route in te voeren, maar om die dan te volgen, is als  werken door een sleutelgat.

De Garmin is duur, peperduur. En al helemaal gezien de geboden kwaliteit. Kostbaar op alle fronten; investering in extreem veel studietijd, hoge aanschafprijzen, discutabel kaartenlicentiebeleid, en als laatste vallen de inruilprijzen van nog bijna nieuwe apparaten bar tegen.
Voorbeeld: voor de Edge had ik 1 jaar geleden met kaarten erbij een kleine 500 euro neergelegd. Voor de Zumo 220 moest ik slechts 1 jaar later een kleine 400 euro bijbetalen…

Aanschaf van een Garmin navigatiesysteem is alsof je een auto als bouwpakket aanschaft en deze vervolgens zelf in elkaar moet gaan knutselen. Van rijden is voorlopig nog geen sprake.

Waarom stink ik hier elke keer weer in? Antwoord: omdat het enige leuke aan Garmin ook het sterke punt is: de mogelijkheid tot uitgebreide voorbereidende routeplanning op de PC met Mapsource danwel Basecamp. Een tweede reden is, dat mijn motorvrienden het ook gebruiken…

Happy-Grin

Omdat ik sinds 1986 met computers werk, van beroep IT-er ben, als hobby audio-engineering heb, en dus mag bogen op enige ervaring in het gebruik van hard- en software, heb ik gemeend op basis van ervaringen en referentiekaders een beoordeling te mogen maken van Garmin.

Op het gevaar af van royement van het GPS forum… (kritiek op Garmin ligt nl. wat gevoelig bij vooraanstaande moderatoren – die toevallig soms ook verkoper zijn).
Mijn Garmin ervaringen: Zumo 660, Edge 705, nu Zumo 220.
Bij alle apparaten doe-het-zelf systeembeheer, zonder tussenkomst van Waypoint of andere ‘wonderdoktoren’, hetgeen op zich een prestatie genoemd mag worden. Een motorvriend vertelde mij: wanneer je het apparaat niet koopt bij de juiste winkel (lees: single-point-of-failure Waypoint, met veel expertise in huis over het leggen van noodverbanden op open wonden in Garmin software), kun je het apparaat net zo goed dumpen; het zal immers nooit werken. Twee van zijn vrienden hadden de Zumo 660 nieuw in doos weggegeven….

Dit was voor mij het sein om de uitdaging aan te gaan: aanschaf Zumo 660 in 2010 en deze zien te gaan gebruiken zonder hulp van wie dan ook. Het feit dat ik dit voor elkaar gekregen heb – ondanks meer dan summiere gebruikershulp, kwetsende opmerkingen op het forum en veel, heel veel onkosten in geld en tijd,  heb ik gezien als een rechtvaardiging voor dit artikel.

Zoals gezegd: het mooie van Garmin is de toepassing (niet de software, die slecht  geprogrammeerd is) om zelf routes te kunnen plannen, danwel de mogelijkheid tot gebruik van speciale kaarten om weg-van-de-snelweg te kunnen navigeren. Voorts kennen de 3 door mij gebruikte Garmin navigatie apparaten uitsluitend zwakke punten. De argeloze klant wordt gedwongen tot een wel heel omslachtig doe-het-zelf systeembeheer, moet hierbij moeizaam zijn kennis en tools bij elkaar sprokkelen.
Kortom: de duurbetalende klant zoekt zich letterlijk een slag in het rond op het internet, in verwoede pogingen om dat te kunnen gaan doen waarvoor hij een (te) duur systeem aanschafte: navigeren.

Hier een greep uit mijn ervaringen:

Garmin geluidskwaliteit: slecht
Uitgesproken slechte kwaliteit geluid. Voor muzikanten en audioliefhebbers werkelijk een gruwel. Spraak klinkt dof en vol bijgeluiden, onbewerkte audio – zonder compressie (dus: onverstaanbaar). Er is gebruik gemaakt van minimale sample bitrates, waarschijnlijk vanwege de bestandsgroottes.
Garmin loopt achter op de huidige ontwikkelingen, ver achter.

Garmin beeldkwaliteit: slecht
Ook hierin loopt Garmin flink achter op de ontwikkelingen.
Schermresolutie en ontspiegeling vallen tegen, zijn vergelijkbaar met de de eerste VGA monitoren in de 90-er jaren. De eerste de beste smartphone ziet er 30 jaar scherper, cq. geavanceerder uit qua beeldschermresolutie.

Garmin software: gebruiksonvriendelijk en instabiel
De echte klapper: software van Garmin lijkt door amateurs geschreven. Verre van perfect. Installatieprocedures van software (updates etc.) op zowel (Windows) PC als navigatie-apparaat  zijn echt van deplorabel niveau. Werkelijk zeer amateuristisch uitgevoerd, zowel in werking als presentatie. Belangrijke controles blijven uit, waardoor de gebruiker in bijna elke val trapt (en dat zijn er nogal wat!).
Terugvallen op de support van leverancier Waypoint is niet aantrekkelijk.
Verkopers roepen nl. altijd: “kom eens langs”. Gebruikers moeten dus voor elke vraag of probleem een vrije middag nemen om 1 van de 4 verkooppunten van Waypoint te bezoeken….Maar dan is daar – de hemel zij geprezen – het alternatief: het GPS forum op het wereldwijde web. Daar treft gebruiker een stel handelaren aan, die ziekelijk gevoelig reageren op kritiek, als ging het om een onderwerp uit religie of politiek. Het eerste wat geroepen wordt: “..je hebt niet goed gelezen…” , “…gebruikersfout…” .
Ja, dat zou zomaar kunnen, natuurlijk. De gebruiker vindt namelijk bij zijn moeizame worstelingen met Garmin software -zoals gezegd- tegenover elke enthousiaste muisklik wel 3 valkuilen op zijn onherbergzame pad.

Let wel: “valkuil” betekent bij Garmin: begin maar opnieuw, of meld je met hangende pootjes bij de chirurgijn in Notter.

Ter vergelijking: bij nette software (Apple) wordt de gebruiker netjes begeleid middels goede installatieprocedures, automatische controles, duidelijke waarschuwingen bij te maken persoonlijke keuzes, goede manuals en aldus behoed voor, cq. gevrijwaard van ‘domme’ fouten.

Voorbeeld 1: uitlevering van ongeteste bètareleases die fouten bevatten (mijn Zumo 660 riep bij een bepaalde firmwareversie (ik meen 4.3) continu dat satelietverbinding was weggevallen, men kon vervolgens vrolijk verder navigeren).

Voorbeeld 2: fouten in installatiesoftware. Kort geleden installeerde ik op mijn nieuwe laptop de bij Zumo 220 geleverde CD (City Navigator). Installatie verliep goed, zover alles OK. De update vanaf de Garmin site echter, ging alleen naar het apparaat. Nadat ik de oude kaartinstallatie (op goed geluk) gewist had, lukte de update wel. In een twee pagina’s lange en tenenkrommende discussie op het forum met ‘specialisten’ die met verouderde informatie de gebruiker het verkeerde pad opsturen (pagina’s op Garmin site bestonden niet meer) werd mij in zoveel woorden te kennen gegeven dat ik het mis had gehad….  Lust je nog peultjes? Het werkt toch?

Garmin handleiding: opsomming van opties, maar hoe moet ik ze gebruiken?
De handleiding is zo mogelijk nog meer belabberd te noemen als alle andere aspecten.
‘ Summier uitgevoerd ‘  is hier een understatement. Deze handleiding had men net zo goed achterwege kunnen laten. Het is slechts een opsomming van feiten, geen gebruikershulp. Gebruikers zijn gedwongen tot een nimmer eindigende zoektocht naar Youtube filmpjes om hun spullen überhaupt te kunnen leren gebruiken.

Maar geen nood: Waypoint organiseert ook 4 uur durende cursussen (?!) om je apparaat te kunnen leren gebruiken…! Nou vraag ik je?! Hebben ze daar bij Garmin ooit gehoord van het woord ‘usability’? En de argeloze gebruiker stinkt er in.
Ter vergelijking: de iPhone (gelijkwaardig in prijs) kost je nog geen 10 minuten om volop in bedrijf te kunnen zijn.

Kaartlicenties gekoppeld aan apparaat: pure diefstal
Aangeschaft = eigendom? Nee hoor, bij Garmin kaarten niet.
Een navigatiesysteem heeft van het weggennet een of meer kaarten nodig om te kunnen werken.
Garmin maakt hier dankbaar misbruik van.
Bij Garmin worden nl. de kaartlicenties gekoppeld aan het apparaat, niet aan de betaler (wat wel zo netjes zou zijn!).
Apparaat kwijt = kaartlicentie kwijt.
Bij aanschaf van een volgend apparaat, moet je als klant voor het nieuwe apparaat dezelfde kaart NOG EENS kopen. Hoe gek kan het worden??
De klant wordt dus door Garmin gestraft voor het verkopen van zijn apparaat.
Ook als hij een nieuwe koopt…
Het begrip ‘klantenbinding’ krijgt zo wel een hele vreemde invulling!

Garminbezitters: enthousiast over een inferieur product… zij weten niet beter.

3 reacties op “Garmin navigatie: 3 apparaten verder..

  1. al enige jaren in het bezit van een zumo 350. werkt goed, maar!!!!! computer/basecamp zumo zwaar balen, nog maar enige malen gelukt, nu weer een paar uurtjes zitten prutsen, lukt niet. Ook vloeken en op de laptop slaan helpt niet. Mischien een lucifer en een oude krant, ben helemaal klaar met die klantonvriendelijke prutzooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Hoi Mark,

    Dank voor je reactie (sorry voor zo laat, de WordPress melding was in mijn spambox gekomen).

    Welk apparaat is een betere keuze?
    Sorry, maar daarop durf ik niet te antwoorden. Er is enerzijds beroerd veel keus en anderzijds net zoveel risico op teleurstellingen.
    Dit is waarschijnlijk tevens een vraag die elke Garminbezitter zich zal stellen.
    Mijn motorvrienden zijn kort geleden ook ‘ van het padje geraakt ‘; ze hebben zich op een beurs door prachtige beloften makende mijnheer laten ompraten een nieuw apparaat te kopen. Zumo 660 ingeruild, 360 teruggekocht. Teleurstelling alom….
    Garmin? Doe mij maar IKEA..

  3. Dag Ab,

    Mooi geschreven ik gebruik nu sinds 4 maanden de Edge 800 het apparaat is slecht af te lezen dat klopt helemaal . Maar het maken van routes en het overbrengen ervan werkt bij mij zonder moeite. Jammer is wel dat hij af en toe de gps verbinding kwijt raakt als wij aan het toerfietSen zijn. Wat is volgens jou een betere aankoop ?

    Groet Mark Runderkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[+] kaskus emoticons nartzco

[+] Zaazu Emoticons Zaazu.com