Schrijvers en lezers

20130808_1020_think

We schrijven wat af, met z’n allen. Leuke, grappige, lieve, maar soms ook heftige emoties komen los bij het lezen van e-mail, tweets, facebook posts en ga zo maar door. Men beoordeelt de persoon achter de schrijver al gauw op basis van enkele woorden. Maar is dat eigenlijk wel eerlijk? Had de schrijver het zo slecht bedoeld? Kon hij/zij inschatten dat de lezer negatief geprikkeld zou worden? Heeft een lezer ook verantwoordelijkheid? Hoe objectief leest u?

 

The-Incredible-Hulk

Irritatie, door lezen of schrijven?
Roept een email irritatie op? Bent u iemand die kan ontploffen na het lezen van een Facebook bericht? Gebeurt dat met berichten over een bepaald onderwerp? Of van een bepaalde persoon? Is de schrijver hiervoor verantwoordelijk? Kunt u ‘anders’ lezen? Als u op één van bovenstaande vragen ‘ja’ geantwoord heeft, probeer dan eens met een andere bril te lezen. Objectief lezen, het kan uw leven makkelijker maken.

Communicatie
De ideale communicatie bestaat uit 50% luisteren en 50% praten.
Vrij vertaald betekent dit dat iedereen zijn zegje gedaan kan hebben. Hierover zijn complete studies boeken geschreven, die ik hier niet kan weergeven. Communicatie is een vorm van wetenschap. Feit is wel, dat de normen der wellevendheid voorschrijven dat objectiviteit en geduld vereist zijn bij het netjes luisteren naar iemands verhaal, of dit nu gesproken is of geschreven.

 

Vooringenomen? Wie? Ik? Ja, ook u!
Objectief luisteren/lezen. Hoe doe je dat?
In een gesprek: vergeet niet te luisteren. En wel graag tijdens het gehele verhaal van de andere spreker(s). Begin niet alvast een verdediging op te bouwen terwijl de ander nog praat. Want gedurende de tijd die u al bezig bent met uw repliek, bent u wel met uw aandacht bij het antwoord, dus opgehouden met luisteren. Terwijl de ander nog volop aan het woord is en u zaken mist in zijn/haar betoog. U kunt zo belangrijke informatie mislopen uit de anders verhaal, omdat u al hard bezig was met het aanleggen van uw eigen verbale verdedigingswerken.
In een tekst: zelfde verhaal. Lees het hele bericht uit, alvorens een mening te vormen. Bedenk dat niet iedereen goed is in schrijven. Formulering en spelling zijn technieken, die niet iedereen beheerst. Maar als iemand een kunstje niet beheerst, hoeft deze persoon nog niet dom of slecht te zijn. Stel uzelf vragen. Overweeg. Reageer niet te snel.

 

4 Tips om objectief te lezen

Probeer eens:

  • literatuur te lezen zonder uw mening of interpretatie te laten meespelen
    Heeft de schrijver de tekst zo bedoeld als het voor u voelt?
  • te begrijpen dat uw visie een interpretatie is
    Zelfs een feestelijke uitnodiging kan negatief begrepen, cq. uitgelegd worden.
  • begrip te hebben voor andere standpunten
    Was de schrijver danwel uzelf emotioneel beïnvloed, waardoor het verhaal min of meer anders overkwam dan het bedoeld was?
  • de tekst een kans te geven
    Weet u zeker dat u de tekst juist geïnterpreteerd hebt? Botste die met een overtuiging of opvatting? Bent u wellicht (over)gevoelig voor het onderwerp? Was het wellicht tegen het zere been? Zie de boodschap, niet de formuleringen. Die boodschap zit vaak áchter de zinnen, opgesloten in het grote geheel.

Begrip. Dit vergt overweging.
Begrip voor de schrijverd zelf, zijn achtergrond, moeilijkheden, persoonlijke situatie.
Respect. Een vergeten woord, zou je af en toe denken.
Respect voor elkaars gevoeligheden, elkaars mening.
Dit zijn kwaliteiten.
Zij maken van u als lezer/luisteraar een een completer mens.
Of moet ik zeggen: aangenaam gesprekspartner?

 

Slotvraag: heeft een lezer verantwoordelijkheid?
Ja. In de radiocommunicatiewereld moeten zender en ontvanger op elkaar afgestemd staan, anders gaat er geen enkel signaal binnenkomen. Als je met alle geweld wilt, kun je zelfs een kookrecept vooringenomen lezen, het als ‘fout’ interpreteren en er vervolgens lekker boos van worden. Het in openheid en onbevangen luisteren voorkomt oorlogen. Ook op papier.

En ja, veiliger is natuurlijk gewoon: niet schrijven…

:tabrakan:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[+] kaskus emoticons nartzco

[+] Zaazu Emoticons Zaazu.com